lördag 19 september 2009

Här är ditt liv

Det var Sven-Göran Eriksson som var kvällens gäst i Oldsbergs uppdaterade version av Här är ditt liv - enemellanåt plågsam tidsmaskinexposé över offentliga svenskars livsgärningar.
Som i Lill-Babs fall.
Men Svennis är Svennis.
Och trots att det började med att han inte kände igen någon av de två första gäster som mutats in i studion, så blev det ett jävla fint program till slut.
Jag menar: nästan hela startelvan från Uefacup-finalen 82 satt på läktaren och bara det är i sig ett litet stycke svensk tv-historia.
Svennis är min favoritcoach alla kategorier.
Och inte enkom för att han är så exceptionellt framgångsrik som yrkesman.
Hans insatser för Blåvitt förtjänar förstås ett alldeles eget kapitel, men som Arne Hegerfors sa när Strömberg rusade ut med cupbucklan i händerna:
"Detta ÄR det enskilt största ögonblicket i svensk klubbfotboll".
Jag inbillar mig att det förhåller sig så än i dag.
Jag läste Mattias Göranssons "Blåvit gryning" och jag tror det är där jag såg bilden.
Det är november och Göteborg och det regnar i alla riktningar - samtidigt.
En strålkastare lyser på träningsoverall-Svennis i för stora glasögon och fånig mössa.
Där lade han grunden till sitt liv.
Han gjorde Göteborg till ett lag som i sanning gjorde skäl för K:et i IFK.
Han byggde och han byggde bra.
Han utstrålade inte direkt världsmedborgarskap, VM-slutspel och fashinobla storstadsadresser då.
Men det var inte heller vad Göteborgskamraterna behövde.
De behövde bara en intelligent värmlänning som kunde tälja guld av det bästa och vackraste klubblag det här landet har sett.
För ett par år sedan köpte jag finalfilmerna på dvd - och jag kan se dem omochomigen.
Det är kärlek, värme, passion, kamratskap, socialdemokrati i för små blåvita skjorts, folkhemmet på gräs och alla heter Glenn i Göteborg.
Somliga säger att Svennis uppfann sin fotbollsfilosofi 1977 och att han inte modifierat - eller uppdaterat - den sedan dess.
Det må vara hänt.
Jag håller likväl Sven-Göran Eriksson som den störste svenska coachen genom tiderna.
Nowadays är träningsoverallen utbytt mot kostym och slips och strumpor som kostar mer än vad jag tjänar på en månad.
Verkliga människor blir lätt rockstjärnor när de har pengar och möjligheter och kvinnor nog att bli det.
Ibland är de förbannat bra fotbollstränare också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar