tisdag 20 september 2011

Här och överallt

September vill aldrig riktigt bestämma sig. Den är som en obeslutsam förälskelse som antinger omfamnar en med sin varma famn, eller stöter bort en med kalla, obarmhärtiga, yviga gester. Den står med en fot i sommaren och en i hösten. Och balanserar på en jävligt slak lina. Och medan den fortfarande velar blir allt obemärkt som vanligt igen. Gula löv i vinden och håret och vardagslunken som en slöja över människorna. Jag stretar emot. Och ger upp. Nu: hämta-lämna-handla-jobba-sova. Emellanåt känns hela livet som ett oändligt, trögflytande kretslopp och jag antar att man inte har något val eftersom jag inte har praktisk eller ekonomisk möjlighet att köpa en motorcykel och köra runt i de amerikanska delstaterna med en sovsäck, tre skjortor, två jeans, en skrivmaskin och två liter Jim Beam i väskan. Och pepparspray, om grizzlybjörnarna i Yellowstone skulle anfalla. I väntan på det stora äventyret får jag ägna mig åt ansvarstagande och självsanering.
Och allt det andra som hösten serverar den enkla människan: rött vin, eld och mörker, havssaltad choklad, svamp, skog, böcker, filmer, barn och musik. I väntan på atlantkusten åker jag till Gränna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar