söndag 25 januari 2009

nytt liv


Det händer mycket i mitt liv, uppbrott, förändringar, en ny tid, ett nytt liv. Jag kände att jag på något sätt ville manifestera denna metamorfos i går, jag satt nedsjunken i en stol, åt lasagne, vitkål, ett glas vin, tankarna flöt iväg som de nästan alltid gör, de lever sitt eget liv bortom kontroll och sans.
Började dagen med vad man kanske skulle kunna kalla ett frivilligt hembesök hos en trivselrund konstnär drygt tre mil västerut, sett härifrån.
Uppdraget var egentligen att hämta en en gipspjäs med fiskargubbemotiv, som denna den lokala kulturens kanske mest omtalade gigant släpat hem från en loppmarknad.
Så jag körde dit och pressade nästan sönder den gamla Forden i höjd med Galtsjön.
Sedan: in på den lilla parkeringen vid cykelskjulet, andra våningen i det vita tegelhyreshuset.
Där inne hade konstnären nu bott i elva år, lekt med tobak och färg, och jag släpptes in, konstnären gick runt med en ficklampa och gav en provisorisk lägenhetsvisning innan vi sjönk ner på varsin stol och konstnären avlossade en svavelosande, bitter salva om tillståndet i världen.
Jo, jag hade förstås serverats en del förut. Kvinnorna, eller bristen på dem, den svenska synen på dem som halkat av banan, socialdemokraternas svek, han läste högt ur Bertil Malmbergs Åke och hans värld, tände en ny cigarettstump, brände sig, hostade och avbröt sig själv.
Sedan längtade konstnären plötsligt efter lite enkel, amerikansk underhållning för han slet fram en konsert-dvd med Jerry Lee Lewis och tvingade mig att se The Killer i konsert med Ron Wood och Joh n Fogerty.
Konstnären sjöng Good golly, miss molly och sa "Den heter Jerry Lee with friends". Ginza. 179 kronor plus nåt jävla porto, men jag, jag har inga vänner. Sa konstnären.
Och gav mig en väldigt vacker tavla, ett utställningsex, ursprungspris 3 500 kronor.
Som tack för det fick jag skjutsa honom till centrala Ronneby, köpa en ask cigaretter och släpa hem en oanvändbar spegelram till soprummet.
Men det var det värt.
Här ovan är förresten bilden som ska visa mig vägen in i framtiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar